الأخبار

أنونيموس الأردن تخترق 8 مواقع حكومية بمصر دفاعاً عن مرسي

أنونيموس الأردن تخترق 8 مواقع حكومية مصريةبينما يوجد الكثير من المصريِّين وغيرهم من جميع أنحاء العالم قد احتفلوا بعزل الرئيس محمد مرسي، لكن ليس الجميع سعيداً بذلك، قراصنة يَدَّعُون أنهم جزء من أنونيموس الأردن قاموا باختراق ثمانية مواقع حكومية مصرية.

كانت من المواقع المستهدفة هي وزارة التخطيط والتعاون الدولي، ووزارة الكهرباء والطاقة، والمجلس القومي لرعاية أُسَر شُهَدَاء ومُصابي الثورة، والهيئة العامة لموانيء البحر الأحمر، والمجلس الأعلى للثقافة.

كذلك هناك على قائمة تلك المواقع المخترقة والتي تم تشويه صفحتها الرئيسية مواقع لمجلس صندوق تنمية العشوائيات، وموقعان تابعان لوزارة الثقافة أيضاً.

ونشر المخترقون رسالة تُدِين فيها جُزء كبير من الشعب المصري بعزل الرئيس السابق محمد مرسي، ذاكرين فيها أن مرسي قد بَذَل كل ما في وِسْعِه لتغيير الأوضاع السيِّئَة في مصر.

في وقت كتابة هذا التقرير، عادت بعض المواقع للعمل مرة أخرى، في حين أنه مازالت هناك بعض مواقع المُخترقة حتى الوقت الراهن، ما رأيكم في ردة الفعل هذه؟ مقبولة أم مرفوضة؟

المصدر

اظهر المزيد

‫12 تعليقات

  1. ياجماعة مفيش اى حاجة ..
    انا لسه مجرب المواقع دى دلوقتى من المصدر وشغاله تمام ومفيش اللى بتقولوعليه ده
    ياريت كنتوا الاول تجربو المواقع دى الاول وبعدين لو معملو لها هاك فعلا تنشرو الخبر

  2. وجميع انحاء العالم ديه كذب برضوا … هما 5 او اخرك 10 دول معترفة بده والموقع ده للاخبار التقنية بس يعني يوم ما تحب تكتب خبر زي ده اكتب أنونيموس الاردن تحتج على عزل الرئيس مرسي متعدش تهري وتزيد بكلام ملهوش علاقة بالموقع هنااا زي اخر موضوعاتك على تويتر في ترجمة الاخبار

  3. ألظاهر انك ماشفتش المصدر

    شوف المصدر تلاقي المواقع المخترقة ولسا الى الان مخترقة.

  4. والله دا رأي واحد اللي بتقوله، وإن كان كله مفهوش احترام للكاتب، لكن غيرك كتير قوي مش متفق معاك،..

    تحياتي

  5. أخي الخبر أساساً بيقول إن المواقع لسه مخترقة، وانا لما كتبت الخبر لقيت إن بعضها قام بإزالة الاختراق والبعض الآخر لاء، فذكرت الكلام دا للأمانة، انت أخ عواد قرأت الخبر بعدها بكذا ساعة كانوا فك الحظر، فين المشكلة؟ :)

    الخبر ساعتها كان سبق أخي فالرجاء مراعاة ذلك بدلاً من الاتهام قبل التجربة لإن دا اللي تم فعلاً

    تحياتي

  6. ما هو فعلا مفهوش احترام للكاتب طووول ما حضرتك محترمتش باقي الناس … وعشان كده لا تتحدث في السياسة الا علي موقع مختص بالسياسة .. ده موقع تقنية بمجرد دخول السياسة فيه فيعتبر بااااظ

  7. يا أخ سامح، والله الظاهر إنك مبتفتحش مصادر وفاكرني باكتب الخبر بمزاجي، المصدر موقع تقني وبيتكلم في الأحداث الجارية السياسية، روح برضه هناك علق وقول لهم الكلام اللي بتقوله دا..

    ثانياً: فيه أخ غيرك مش حابب دخول الأخبار التقنية السياسية لكنه رد باحترام شديد وانا احترمت كلامه هتلاقي رده على الرابط دا:
    https://www.tech-wd.com/wd/2013/07/09/egypt-coup

    فاتمنى إنك تتعلم منه أخي إزاي ترد باحترام على شيء مش عاجبك علشان اللي بترد عليه يحترم رأيك ويقدره

    رمضان مبارك

  8. انا كنت شفت المواقع نفسها قبل ما ارد على الخبر !!!
    ومليش دعوة بالمصدر بدل الموقع نفسو اللى فى المصدر شغال

  9. تمام ,,,
    بس انا مشفتش خبر بعد كدا ان الحكومة المصرية قدرت تسيطر ع الوضع وتعيد المواقع المخترقة من قبضة الانونيموس ,
    ولا آيه ؟؟
    دا على فرض ان ده حصل فعلا !!!

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى